Kultūra: Ingmar Bergman ir ,,Bergmano sala“

2022-10-11

Sakoma, kad žymus tas, kurio vardas ar pavadinimas tapęs bendriniu žodžiu: pavyzdžiui, interneto milžinės „Google“ pavadinimą nuolat vartojame kaip veiksmažodį (gūglinti). Taip nutiko ir su vieno žymiausių švedų režisierių Ingmar Bergman pavarde, tapusia būdvardžiu: ji minima kalbant apie bergmaniškąją teatro, kino tradiciją ar bergmaniškąjį nerimą.
Teatro ir kino režisierius Ingmar Bergman sukūrė ir režisavo daugiau nei 70 filmų (tarp jų – „Persona“ („Persona“), „Fani ir Aleksandras“ („Fanny och Alexander“) ir 170 spektaklių (tarp jų – „Scenos iš vedybinio gyvenimo“ („Scener ur ett äktenskap“) ir Augusto Strindbergo „Freken Julija“ („Fröken Julie”), parašė apie 100 knygų ir straipsnių (autobiografija „Laterna Magica“). Jau vaikystėje Bergmanas pasinėrė į dvi sritis, kurioms vėliau skyrė visą savo gyvenimą. Būdamas dešimties turėjo kinematografą, vieną ankstyvųjų kino projektorių, lotyniškai dar vadinamą laterna magica, taip pat mėgo žaisti su lėlių teatru: pats gamindavo lėles, piešdavo dekoracijas ir rašydavo trumputes pjeses. Per 1942-ųjų vasarą, būdamas 24-ių, jis parašė 12 pjesių, o būdamas 26-ių tapo Helsingborgo teatro vadovu. Nepaisant to, kad jo tėvas buvo pastorius ir Bergmanas augo pamaldžių liuteronų šeimoje, žymusis režisierius vėliau teigė, kad prarado tikėjimą būdamas maždaug aštuonerių. Jis vedė penkis kartus, turėjo daugybę meilužių ir susilaukė devynių vaikų.
Apie 40 metų žymusis režisierius gyveno ir dirbo Fårö saloje (pažodžiui – Avių sala) Švedijoje, netoli Gotlando. Sakoma, kad šią salą Bergmanas įsimylėjo iš pirmo žvilgsnio: jį labai žavėjo jos kraštovaizdis ir režisierius čia nufilmavo šešis filmus bei vieną serialą. Šioje saloje Ingmar Bergman ir palaidotas, todėl Fårö galima vadinti „Bergmano sala“: taip pavadintas ir prancūzų režisierės Mia Hansen-Løve filmas.
Šio filmo herojai – irgi režisieriai, kurie, lygiai taip pat, kaip ir Bergmanas, tiek realybėje, tiek ir savuose filmuose gvildena tarpusavio santykių, susvetimėjimo ir nesusikalbėjimo problemas. Atvykę į Fårö, tikėdamiesi rasti įkvėpimą naujiems kūriniams, jaunieji režisieriai ne tik aplanko su Ingmar Bergman susijusias vietas ir sužino naujų detalių apie šio garsaus menininko gyvenimą, bet ir leidžiasi į savęs pačių pažinimo ir atradimo kelionę. Ribos tarp realybės ir vaizduotės tampa vis mažiau ir mažiau griežtos, menininkai tarytum paskęsta savoje kūryboje ir jų vidinis pasaulis subtiliai atveriamas filmo žiūrovams, kai Kris (aktorė Vicky Krieps), karjerą dar tik pradedanti, bet daug žadanti režisierė, pasakoja galvoje gimusį filmo siužetą savo vyrui Toniui (aktorius Tim Roth), garsiam režisieriui, prašydama jo padėti sukurti filmo pabaigą. „Filmo filme“ formatas geriausiai atskleidžia Bergmaną ir „Bergmano salos“ herojus dominančius klausimus: kaip patekti į kito žmogaus vidinį pasaulį ir jį pažinti, kaip iki galo atsiverti kitam ir suprasti vieniems kitus.

Norintiems sužinoti daugiau apie Ingmar Bergman, jo darbus ir gyvenimą Fårö saloje rekomenduoju apsilankyti šiose internetinėse svetainėse:

  • https://www.ingmarbergman.se/ (turinys pasiekiamas švedų ir anglų kalbomis)
  • https://bergmangardarna.se/ (turinys pasiekiamas anglų kalba)

    Daugiau informacijos apie filmą:

  • https://www.imdb.com/title/tt6910282/

Švedų kalbos lektorė Indrė Bagdžiūtė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Susidomėjote? Registruokitės į kursus:

    ĮmonėPrivatus asmuo